Forum www.dubbing.fora.pl Strona Główna www.dubbing.fora.pl
Jedyne forum w Polsce poświęcone dubbingowi do seriali i filmów dla dorosłych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edmund Fetting

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dubbing.fora.pl Strona Główna -> FORUM PRZENIESIONE!
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej Androchowicz




Dołączył: 23 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto Lip 29, 2008 9:41 pm    Temat postu: Edmund Fetting

..........................................................................................................................


EDMUND ANDRZEJ FETTING urodził się 10 listopada 1927 roku w Warszawie. Jego kariera artystyczna przebiegała dwiema, choć często zazębiającymi się drogami – aktorską i muzyczną.

Studia aktorskie rozpoczął w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Aktorskiej (późniejsza PWST), ale ich nie ukończył, usunięty za rzekomy „brak talentu”. Egzamin eksternistyczny zdał w 1951 roku w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. Zadebiutował 4 listopada 1949 roku w sztuce G. Companeeza Przyjaciel przyjdzie wieczorem w Teatrze Ziemi Opolskiej (wówczas Państwowe Teatry Śląsko-Dąbrowskie. Scena Opolska), z którym związany był do roku 1950.

Kolejne sezony (1951/52 i 1952/53) spędził w zespole aktorskim Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu. Tu zadebiutował również jako asystent reżysera, m.in. w sztuce Grzesznicy bez winy A. Ostrowskiego (prem. 13.12.1952). Później kilkakrotnie występował podczas Kaliskich Spotkań Teatralnych (m.in. w 1982). W latach 1953-56 występował na deskach Teatru Jaracza i Nowego w Łodzi oraz przez krótki okres w warszawskim Teatrze Komedia.

Od 1957 roku związał się z gdańskim Teatrem Wybrzeże, gdzie w przedstawieniach reżyserowanych przez A. Wajdę, J. Golińskiego i Z. Hübnera stworzył swoje najwybitniejsze kreacje, m.in. Pola w Kapeluszu pełnym deszczu – w spektaklu tym wykonywał także standardy jazzowe na fortepianie (1959), w Hamlecie – rola tytułowa, Raskolnikowa w Zbrodni i karze Dostojewskiego, po której Aleksander W. Kral pisał na łamach „Teatru”: „Edmund Fetting, który mocno mnie zainteresował jako Benko w Makbecie – w Zbrodni i karze mógł niemal zachwycić. Był niespodzianką aktorską przedstawienia, które Raskolnikow istotnie prowadził nie schodząc niemal ze sceny. Idealny w sylwetce zewnętrznej, o napiętych gorączką nerwach, dynamiczny, chorobliwie skupiony, a jednocześnie rozdygotany wewnątrz i wybuchowy – potrafi przetransponować genialną analizę Dostojewskiego na gest, nerwowy odruch, rytm kroku, spojrzenia, ruchy głowy czy wreszcie poszczególne intonacje”. Rola Joego w Zabawie jak nigdy Saroyana na II Festiwalu Teatrów Polski Północnej w Toruniu w 1960 roku uznana została za najlepszą kreację aktorską.

Po powrocie do Warszawy grał w teatrach: Dramatycznym (1960-66) – m.in.: Newton w Fizykach, Poeta w Śmierci porucznika Mrożka, Ateneum (1966-74) – m.in.: Wywoływacz w Maracie Sade’a, Doc we Wspólniku. Najciekawsze jednak role stworzył w Teatrze Powszechnym (1974-79 i 1980-84) za dyrekcji Z. Hübnera. Były to: Philippeaux w Sprawie Dantona S. Przybyszewskiej (nagroda indywidualna na I Opolskich Konfrontacjach Teatralnych – Klasyka Polska w 1975), Senator Logan w Buffalo Billu A. Kopita, Charles Forestier w Bel-Ami i jego sobowtórze L. Codignola (wszystkie w 1975), Hrabia Henryk w Nie-Boskiej komedii Z. Krasińskiego, Lekarz w Odpocznij po biegu W. Terleckiego (1976), Antonio w Burzy W. Szekspira (1978), Robert w Zdradzie H. Pintera (1979), Profesor w Spiskowcach J. Conrada (1980), Markiz de Ploeuc w Upadku N. Griega.

Przez rok (1979-80) grał we Współczesnym, a potem w teatrach Na Woli (1984-86) i Kwadrat. Łącznie zagrał kilkadziesiąt pierwszo- i drugoplanowych ról teatralnych. Obok wymienionych do najciekawszych należały: Chlestiakow w Rewizorze M. Gogola, Porfiry w Zbrodni i karze F. Dostojewskiego.

Niemal od początku istnienia telewizji blisko z nią współpracował. Zagrał prawie w stu spektaklach poniedziałkowego Teatru Telewizji, Teatru Prozy (m.in. w Tolerancji T. Różewicza), a także w Teatrze Sensacji i w Teatrze „Kobra”.

Współpracę z filmem rozpoczął w 1953 jako narrator w Piątce z ulicy Barskiej A. Forda. Potem zgrał kilka mniejszych ról, by w 1961 zabłysnąć pierwszoplanową kreacją w Zaduszkach T. Konwickiego. Łącznie wystąpił w kilkudziesięciu polskich i zagranicznych (NRD, koprodukcja z Francją) filmach fabularnych, telewizyjnych i serialach, ale jego możliwości i świetny warsztat aktorski nigdy nie były przez kinematografię wykorzystane do końca. Dysponował szerokim wachlarzem środków artystycznych. Z powodzeniem grywał zarówno postaci pełne liryzmu, ciepła, szlachetności, jak i skrajnie negatywne, chłodne i cyniczne, które jednak mimo wszystko zachowały pewną dozę wdzięku. Charakterystyczny, lekko ironiczny uśmieszek dystansowały go od otoczenia i odtwarzanej postaci. Warunki fizyczne, wygląd zewnętrzny, elegancja spowodowały, że chętnie obsadzano go w rolach inteligentów (prokurator w Głos ma prokurator W. Haupego, redaktor Rydz w Życiu raz jeszcze J. Morgensterna, urzędnik austriacki w Popiołach A. Wajdy, krytyk filmowy Buvin w Pogoni za Adamem J. Zarzyckiego), wojskowych (oficer I Dywizji Pancernej w Daleka jest droga B. Poręby, szef gestapo w Zniczu olimpijskim L. Lorentowicza, generał Józef Haller w Śmierci prezydenta J. Kawalerowicza), arystokratów (margrabia Karol von Ansbach w Czarnych chmurach A. Konica, książę Albrecht Hohenzollern w Królowej Bonie J. Majewskiego), dyplomatów (hrabia Zierowski, ambasador Austrii w Ojcu królowej W. Solarza, premier David Lloyd George w Polonia Restituta B. Poręby), uczonych (profesor Omielski w Podróży za jeden uśmiech S. Jędryki); lekarzy (doktor Mikulski w serialu Doktor Ewa H. Kluby, doktor Willi von Fuchs w Zazdrości i medycynie J. Majewskiego, doktor Meller w Głosach J. Kijowskiego), duchownych (pastor Wittembach w Lokisie Majewskiego).

....................................................................................................................

Edmund Fetting jako margrabia Karol von Ansbach w serialu Czarne chmury (1973) w reż. Andrzeja Konica


Ponadto w filmach i w telewizyjnych widowiskach sensacyjnych często odtwarzał oficerów milicji, komisarzy policji lub wyrafinowanych przestępców (por. MO Kapliński w Zbrodniarzu i pannie J. Nasfetera, Krzysztof, szef gangu w Brylantach pani Zuzy P. Komorowskiego, Sheppard, starszy inspektor Scotland Yardu w Śledztwie M. Piestraka, „Inżynier” w 07 zgłoś się K. Szmagiera). Najchętniej jednak grywał role współczesne, choć w jego bogatym dorobku nie brakowało także ról kostiumowych.

Ważnym epizodem w życiu artystycznym Fettinga była praca w dubbingu. Podczas ponad trzydziestoletniej współpracy ze Studiem Opracowań Filmów w Warszawie, na potrzeby kinematografii i telewizji, stworzył wiele wybitnych kreacji, m.in. niezapomnianą rolę Ławnika w Dwunastu gniewnych ludziach Lumeta (wersja z 1973 r. dla TVP – reż. Z. Dybowska-Aleksandrowicz). Był także lektorem czytającym komentarze do filmów dokumentalnych.

Pierwsze kontakty Fettinga z muzyką sięgają jeszcze lat okupacji (fascynacja zespołem braci Brodzińskich, orkiestrą George’a Scotta, pianisty Stępowskiego). W latach czterdziestych zapoznał się z nagraniami jazzowymi, które zaczął także kolekcjonować. Dzięki bratu pianiście, i pod jego kierunkiem, rozpoczął naukę gry na fortepianie. Jako muzyk (pianino, akordeon) i kierownik jazzowej grupy „Marabut” debiutował w warszawskiej YMCA w sezonie 1947/48. Po powrocie do Warszawy związał się z Polskim Radiem, gdzie występował jako aktor, konferansjer i piosenkarz. Ta współpraca trwała aż do śmierci. Debiutował jako lektor w Radiowym Studiu Piosenki, prowadzonym przez Agnieszkę Osiecką i Jana Borkowskiego. Tam też rozpoczął karierę jako piosenkarz. Głównie kojarzony jest z balladą, gatunkiem, w którym uznawany był za mistrza. Wykonywał m.in. piosenki muzyków o proweniencji jazzowej: K. Komedy, A. Trzaskowskiego, A. Kurylewicza, K. Sadowskiego, a także A. Walacińskiego, A.J. Marka i M. Małeckiego. Największy rozgłos i uznanie przyniosło mu wykonanie ballady Nim wstanie dzień (muz. K. Komeda, sł. A. Osiecka) z filmu Prawo i pięść (reż. J. Hoffman) oraz piosenki Deszcze niespokojne... (muz. A. Walaciński, sł. A. Osiecka) do serialu Czterej pancerni i pies (reż. K. Nałęcki). Wykonywał także piosenki ze światowego repertuaru, np. Il faut savoir (To trudna rzecz) z repertuaru Ch. Aznavoura czy September Song (muz. K. Weill), w jazzowej aranżacji Z. Namysłowskiego. Popularność przyniosła mu śpiewana rola Higginsa w My Fair Lady (aranż. Roman Czubaty). Brał także udział w licznych koncertach estradowych.

Od 1953 do 1982 roku był członkiem SPATiF-ZASP, w tym przewodniczącym Oddziału Gdańskiego (1958-60). Za działalność artystyczną wielokrotnie odznaczany, m.in.: Złotym Krzyżem Zasługi (1974), Krzyżem Kawalerskim OOP (1980), Medalem 40-lecia Polski Ludowej, Złotą Odznaką Honorową „Za zasługi dla Warszawy”.

Zmarł 30 stycznia 2001 roku w Warszawie. Aktor został pochowany na Starych Powązkach w kwaterze 74-1-28.


Praca w dubbingu (wybrane role):

1964 – Kronika jednego dnia
1964 – Legenda o wilku Lobo – lektor komentarza
1966 – Chata Wuja Toma
1967 – Czarna Pantera
1967 – Wojna i pokój cz. I i II
1968 – Prawda przeciw prawdzie
1968 – Tajemnice wulkanów – lektor komentarza
1968 – Wojna i pokój cz. III
1969 – Na tropie Sokoła
1969 – Wojna i pokój cz. IV
1970 – Dziewczyna na jeden sezon
1970 – Zbrodnia i kara
1970 – Żegnajcie przyjaciele
1971 – Elżbieta, królowa Anglii – Cronmer
1971 – Próba terroru
1973 – 12 gniewnych ludzi (wersja dla TVP) – Ławnik nr 8
1993 – Dwaj zgryźliwi tetrycy – Max Goldman
1995 – Jeszcze bardziej zgryźliwi tetrycy – Max Goldman


Varia:

Słynną balladę Nim wstanie dzień z filmu Prawo i pięść nagrano na płycie Krzysztof Komeda Film music vol. 9 – Polonia CD 091.
Z kolei balladę studziankowską Deszcze niespokojne... z serialu Czterej pancerni i pies znajdziemy na płytach: Czterej pancerni i pies – Polskie Nagrania PNCD 669 lub Melodie z ulubionych seriali 1964-1989, vol. 1 – Pomaton POM CD 053.


Źródła: J. Bończa-Szabłowski, Hamlet z jazzową pasją, „Rzeczpospolita” 27/2001 s. A10; Ćwierć wieku na scenie Edmunda Fettinga, „Jazz” nr 11/1974; K. Eberhardt, Album aktorów polskiego filmu i telewizji, Warszawa 1975; Encyklopedia kina (red. T. Lubelski T), Kraków 2003; Kto jest kim w Polsce 1989, Warszawa 1989; Leksykon polskich filmów fabularnych (red. J. Słodkowski), Warszawa 1997; Słownik biograficzny Wielkopolski południowo-wschodniej. Ziemia kaliska (red. D. Wańka – autor hasła A. Androchowicz), tom 3, Kalisz 2007; Teatr Powszechny 1945+1975+1995 (red. D. Buchwald, C. Niedziółka), Warszawa 1997;
Ponadto: roczniki „Filmowego Serwisu Prasowego”; strony internetowe: [link widoczny dla zalogowanych] www.dubbing.fora.pl

Andrzej Androchowicz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Andrzej Androchowicz dnia Wto Sie 05, 2008 10:07 pm, w całości zmieniany 22 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dubbing.fora.pl Strona Główna -> FORUM PRZENIESIONE! Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin