Forum www.dubbing.fora.pl Strona Główna www.dubbing.fora.pl
Jedyne forum w Polsce poświęcone dubbingowi do seriali i filmów dla dorosłych
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Aleksander Bardini

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dubbing.fora.pl Strona Główna -> FORUM PRZENIESIONE!
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Andrzej Androchowicz




Dołączył: 23 Lip 2008
Posty: 27
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią Sie 01, 2008 10:12 pm    Temat postu: Aleksander Bardini

.............................................................................................

ALEKSANDER BARDINI urodził się 17 listopada 1913 roku w Łodzi. Początkowo pragnął zostać muzykiem. Grę na skrzypcach studiował pod kierunkiem Józefa Jarzębskiego (do jego uczniów należeli m.in. Grażyna Bacewicz i Stefan Rachoń). W tym okresie grywał w Żydowskim Stowarzyszeniu Muzycznym „Hazomir”. Później postanowił pozostać aktorem. W Państwowym Instytucie Teatralnym w Warszawie studiował pod kierunkiem Leona Schillera i Aleksandra Zelwerowicza – aktorstwo (1932-1935), a następnie reżyserię (1936-1939). Swoje muzyczne, aktorskie i reżyserskie pasje połączył, reżyserując Altheę Faleńskiego. Przed wojną zagrał kilka niewielkich ról, m.in. w Hamlecie Szekspira, reżyserowanym przez Aleksandra Węgierkę w warszawskim Teatrze Polskim (1939). W czasie II światowej związany był z Polskim Teatrem Dramatycznym we Lwowie jako aktor i reżyser. Po zakończeniu wojny przeniósł się wraz z lwowskim zespołem do Katowic, gdzie zorganizował studio aktorskie. W 1946 roku w katowickim Teatrze im. Wyspiańskiego wystawił Dom otwarty Bałuckiego.

W tym samym roku po pogromie kieleckim wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie współpracował z Erwinem Piscatorem. Grał także i reżyserował na scenach Kanady i Niemiec Zachodnich. Współpracował z Teatrem Żydowskim w Monachium. Do Polski powrócił w 1950 roku.

Do roku 1957 współpracował z Teatrem Polskim w Warszawie, gdzie m.in. zagrał pana Grandeta w Eugenii Grandet Balzaka (1952). Głównie jednak reżyserował. Wystawiał sztuki współczesne i klasykę, m.in. zrealizował pierwszą powojenną inscenizację Intrygi i miłości Schillera (1951). W 1954 roku w Teatrze Nowej Warszawy wystawił Balladynę Słowackiego, a rok później w Teatrze Polskim zrealizował jedną z pierwszych powojennych adaptacji Dziadów Mickiewicza, z niezapomnianymi kreacjami Stanisława Jasiukiewcza i Ignacego Gogolewskiego, grających na przemian Gustawa-Konrada. Przedstawienie stało się wydarzeniem artystycznym i politycznym. Było znakiem zbliżającej się „odwilży" w polskiej kulturze.

Po rozstaniu z Teatrem Polskim związał się kolejno z łódzkim Teatrem im. S. Jaracza (był tam kierownikiem artystycznym), a po powrocie do Warszawy z Teatrem Ateneum (dyrektor naczelny i artystyczny), Współczesnym i ponownie z Teatrem Polskim. Od połowy lat sześćdziesiątych gościnnie realizował przedstawienia w Starym Teatrze w Krakowie. Do najważniejszych spektakli w jego reżyserii zaliczyć można Sen nocy letniej (1959), Króla Henryka IV (1965) i Miarkę za miarkę (1965) Szekspira, Tramwaj zwany pożądaniem Williamsa (1959) – wszystkie w Ateneum, Jana Gabriela Borkmana Ibsena (1975) w warszawskim Teatrze Współczesnym, Noc Iguany Williamsa (1966) oraz Nasze miasto Wildera (PWST Warszawa, 1966).

Muzyczne fascynacje Bardiniego znalazły odzwierciedlenie w realizacjach znanych oper, począwszy od Borysa Godunowa Musorgskiego(1960), poprzez Don Pasquale Donizettiego (1961), Straszny dwór Moniuszki (1963) – wszystkie wystawione w Operze Warszawskiej, Otella Verdiego (1969), Elektrę Straussa (1971) – obie w Teatrze Wielkim w Warszawie, aż po Katarzynę Izmajłową Szostakowicza (Opera Królewska w Amsterdamie, 1977). Podejmował „ciekawe próby odświeżenia tradycji operowej inscenizacji w sprawdzonych arcydziełach" – (Barbara Osterloff, „Teatr" 1995, nr 11). Jego przedstawienia zazwyczaj wyróżniały się bardzo dobrą reżyserią i dobrym aktorstwem śpiewaków.

Szczególne miejsce w życiu Bardiniego zajmowała praca pedagogiczna. Rozpoczął ją już w latach pięćdziesiątych w warszawskiej szkole teatralnej, w której do 1978 roku uczył głównie aktorstwa. Najbardziej znaną realizacją, jaką przygotował ze studentami, były Ćwiczenia z Szekspira (1971), wielokrotnie prezentowane także za granicą, m.in. w Stanach Zjednoczonych. Nauczał również na University of Georgia w USA i w Statens Musik Dramatiska Skola w Sztokholmie. Wykształcił kilka pokoleń aktorów. Jak wspominał Andrzej Szczepkowski, Bardini „był jednym z najmądrzejszych pedagogów. Uczył mówić, śpiewać, zachowywać się na scenie, a także myśleć" („Gazeta Wyborcza" 1995, nr 177). Pod koniec lat siedemdziesiątych zrezygnował z reżyserii i zajęć ze studentami. Wciąż jednak pozostawał w centrum życia teatralnego. Był członkiem Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI i jurorem na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu.

Niemal od początku współpracował z Telewizja Polską, gdzie występował jako aktor i gdzie reżyserował sztuki w poniedziałkowym Teatrze Telewizji. Do najgłośniejszych spektakli w jego reżyserii należały Samoobsługa Pintera (1973), Pokój na godziny Landovsky'ego (1989) oraz Trzy siostry Czechowa (1974). Ten ostatni otworzył drogę do kariery ówczesnym studentkom szkoły teatralnej – Ewie Ziętek, Krystynie Jandzie i Joannie Szczepkowskiej. Do najciekawszych ról Bardiniego jako aktora należał Goldberg w Urodzinach Stanleya Pintera (1986) w reżyserii Z. Zapasiewicza i Doktor Marquet w Kobiecie zawiedzionej de Beauvoir (1995) w reżyserii A. Barańskiego. W latach siedemdziesiątych prowadził w Telewizji własny program, w którym udzielał profesjonalnych wskazówek młodym estradowcom-amatorom.

Z filmem związał się już w 1937, grając epizodyczną rolę górala w Halce Gardana. Przed wojną zagrał także lekarza w Profesorze Wilczurze Waszyńskiego (1938). Niezapomniane role stworzył jako Mecenas Axer w Sprawie Gorgonowej (1977) Majewskiego, Ordynator w Spirali (1978) i Profesor Kern w Dotknięciu ręki (1992) Zanussiego oraz Mecenas Labrador w Bez końca (1985) i Dyrygent w Podwójnym życiu Weroniki (1991) Kieślowskiego. W filmie Bardini prezentował aktorstwo powściągliwe i oszczędne w wyrazie. Po premierze Krajobrazu po bitwie Wajdy (1970), antysemickie ugrupowania polityczne, działające w kraju po Marcu 1968 roku, wytykały aktorowi jego żydowskie pochodzenie: „Polacy tańczą Jeszcze Polska nie zginęła, jak im Żyd zagra”. Była to aluzja do sceny, w której Profesor (Bardini) gra na skrzypcach Mazurka Dąbrowskiego uwolnionym z obozu koncentracyjnego więźniom.

Często i chętnie realizował się jako aktor dubbingu. Jego niski, melodyjny głos o nieskazitelnej dykcji był doskonale rozpoznawany przez polskich kinomanów. Obok Jana Koechera i Zdzisława Mrożewskiego stał się najlepszym odtwórcą, dubbingującym role francuskiego aktora Bernarda Bliera. Prawdziwym majstersztykiem stał się czytany przez Bardiniego komentarz do radzieckiego filmu dokumentalnego Zwyczajny faszyzm w reżyserii Michaiła Romma. Zastosowane przez aktora środki wyrazu (cynizm, ironia, a nawet żart), pogłębiły filozoficzną wymowę filmu.

Aktor był wielokrotnie uhonorowany, m.in. III nagrodą za reżyserię sztuki Próba sił J. Lutowskiego w Teatrze Polskim w Warszawie na Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych we Wrocławiu (1951), nagrodą państwową III stopnia za reżyserię przedstawienia Sprawiedliwi ludzie K. Brandysa w Teatrze Polskim w Warszawie (1953), nagrodą państwową II stopnia za reżyserię przedstawienia Juliusz i Ethel L. Kruczkowskiego w Teatrze Polskim w Warszawie (1955), nagrodą Komitetu ds. PRiTV za osiągnięcia w dziedzinie reżyserii radiowej (1963), nagrodą ministra kultury i sztuki – tytuł Zasłużony Nauczyciel PRL (1973), nagrodą ministra kultury i sztuki z okazji Dnia Nauczyciela; Złotym Ekranem w kategorii Indywidualność Telewizyjna; nagrodą tygodnika "Przyjaźń" za reżyserię Barbarzyńców M. Gorkiego w Teatrze Powszechnym w Warszawie (1976), Złotym Szczupakiem na Festiwalu Telewizyjnym w Olsztynie; nagrodą Komitetu ds. PRiTV I stopnia (1977), Nagrodą Miasta Warszawy (1982), Wielkim Splendorem – nagrodą Teatru Polskiego Radia (1994). Odznaczony m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (1959), Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (1993).

Zmarł 30 lipca 1995 roku w Warszawie. Aktora pochowano na warszawskich Starych Powązkach.

Praca w dubbingu (wybrane role):

1957 – Witaj nam, Mr. Marshall – Impresario Manolo
1957 – Wujaszek z Ameryki
1963 – Czarny monokl
1963 – Siódmy przysięgły
1966 – Zwyczajny faszyzm – lektor komentarza
1968 – Testament gangstera
1968 – Wątła nić – Doktor Coburn
1969 – Każdemu swoje
1970 – Nie drażnić cioci Leontyny – Gruby Karol
1970 – Obcy
1970 – Profesor zbrodni


Źródła: K. Młynarz, Aleksander Bardini [w] 100 gwiazd polskiego filmu, Poznań 1999;
Ponadto strony internetowe: www.dubbing.fora.pl [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] (M. Mokrzycka-Pokora, Sylwetka Aleksandra Bardiniego)

Andrzej Androchowicz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Andrzej Androchowicz dnia Pią Sie 01, 2008 10:29 pm, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.dubbing.fora.pl Strona Główna -> FORUM PRZENIESIONE! Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin